Αμφιλεγόμενο

Πραγματικότητα ή σκηνοθεσία; Η διαμάχη γύρω από τις εικόνες της Γάζας

Αμφιλεγόμενο

Πραγματικότητα ή σκηνοθεσία; Η διαμάχη γύρω από τις εικόνες της Γάζας

Ο ισχυρισμός

Η γερμανική εφημερίδα Bild ισχυρίστηκε ότι οι φωτογραφίες του Anas Zayed Fteiha, οι οποίες απεικονίζουν τη θυσία και τον ανθρώπινο πόνο στη Γάζα, έχουν παραποιηθεί και σκηνοθετηθεί προκειμένου να υποστηρίξουν πολιτικά αφηγήματα και να ενισχύσουν την εικόνα της προπαγάνδας της Χαμάς.

Ο ίδιος ο φωτορεπόρτερ αρνείται τις κατηγορίες και υποστηρίζει ότι οι εικόνες του αντικατοπτρίζουν πιστά την πραγματικότητα.

Η έρευνά μας

Ο Fteiha, συνεργαζόμενος με το πρακτορείο Anadolu, αρνήθηκε τους ισχυρισμούς, χαρακτηρίζοντάς τους «ψευδείς» και «προσπάθεια διαστρέβλωσης της αλήθειας».

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Anas Fteiha (@anas.fteiha)

Τόνισε ότι οι φωτογραφίες του αντικατοπτρίζουν αντικατοπτρίζουν πιστά το δραματικό και επώδυνο περιβάλλον στη Γάζα. Τόνισε ότι η πείνα, οι βομβαρδισμοί και η καταστροφή είναι αναφαίρετα στοιχεία της πραγματικότητας που βιώνει ο τοπικός πληθυσμός και πως η κατασκευή ή η σκηνοθεσία τέτοιων στιγμιότυπων θα αποτελούσε ηθική και δημοσιογραφική παραβίαση.

Επιπλέον, η ομάδα επαλήθευσης γεγονότων Fake Reporter αμφισβήτησε δημόσια τις κατηγορίες της Bild, αποδεικνύοντας ότι οι φωτογραφίες του φωτορεπόρτερ είναι αυθεντικές και ότι επιβεβαιώνονται από επιπλέον τεκμηρίωση.

Ωστόσο, μια νέα έρευνα από τα γερμανικά μέσα ενημέρωσης Süddeutsche Zeitung και BILD αποκάλυψε ότι εξέχοντες φωτογράφοι με έδρα τη Γάζα έχουν στηρίξει φωτογραφίες αμάχων της Γάζας για προπαγανδιστικές προσπάθειες. Ενώ αναγνωρίζεται η σοβαρότητα της ανθρωπιστικής κρίσης στη Γάζα, η έρευνα διαπίστωσε ότι φωτογράφοι, συμπεριλαμβανομένου του Anas Zayed Fteiah σκηνοθετούσαν επιλεκτικά εικόνες για να «απεικονίσουν το χάος και την καταστροφή» προκειμένου να εξυπηρετήσουν την προπαγανδιστική πτέρυγα της Χαμάς και να επηρεάσουν την κοινή γνώμη. Ο Fteiah δραστηριοποιείται στο Δίκτυο Ευρώπης-Παλαιστίνης, το οποίο προωθεί τη διεθνή «αντίσταση» κατά του Ισραήλ.

Οι φωτογραφίες του Fteiah έχουν δημοσιευτεί από πολλά διεθνή μέσα ενημέρωσης που καλύπτουν τη Γάζα, συμπεριλαμβανομένων των Stern, New York Magazine, CNN και BBC. Μία από τις φωτογραφίες του, που απεικονίζει πεινασμένες γυναίκες και παιδιά από τη Γάζα να κρατούν απεγνωσμένα κατσαρόλες και τηγάνια για να πάρουν φαγητό, δημοσιεύτηκε στο εξώφυλλο του τεύχους της 1ης Αυγούστου του περιοδικού TIME . Η Süddeutsche Zeitung δημοσίευσε μια φωτογραφία του Fteiah να τραβάει τη φωτογραφία, αποκαλύπτοντας ότι οι κατσαρόλες και τα τηγάνια κρατήθηκαν ανοιχτά για τους σκοπούς της φωτογραφίας και όχι για να πάρουν φαγητό. Άλλες φωτογραφίες από την ίδια τοποθεσία έδειχναν ενήλικες άνδρες να λαμβάνουν ήρεμα φαγητό.

Συμπέρασμα

Η διαμάχη αναδεικνύει τις προκλήσεις του ρεπορτάζ σε ζώνες συγκρούσεων, όπου η πρόσβαση είναι περιορισμένη και η διαρκής αμφισβήτηση των πηγών είναι αναπόφευκτη.

Ενώ υπάρχουν ανησυχίες για τη χρήση «καθοδηγητικών» εικόνων, η συνολική εικόνα παραμένει πολύπλοκη, με διαφορετικές πλευρές να υποστηρίζουν ότι η αλήθεια μπορεί να περιπλέκεται από προσεκτικά διαμορφωμένες αφηγήσεις και επικριτικά σχόλια από διάφορους παράγοντες.

Η διάκριση ανάμεσα στην αυθεντικότητα και την πολιτική εκμετάλλευση είναι κρίσιμη για την αξία και την αξιοπιστία του δημοσιογραφικού ρεπορτάζ σε τέτοιες ευαίσθητες ζώνες.

Αναφορά από:
Γιάννης Χατζηδοπαυλάκης
Το έγραψαν:

Διαβάστε επίσης